Konklusion på Masteropgave i Massage

Kursisterne på Tengbjerg Massørskoles Masterclass, valgte for nogle få år siden at undersøge, hvordan massører i Danmark kan optimere deres forretning, i forhold til økonomisk succes og klienternes behov, nu og i fremtiden. 

Kursusholdet startede med at diskutere egne oplevelser og de problemstillinger man kan have som ”Top-Massør” i Danmark. Det blev til mange spændende og interessante hypoteser. 

I samme måned, startede holdet, en undersøgelse med udgangspunkt i et spørgeskema, til alle massører og deres klienter i Danmark. Spørgeskemaet blev lavet i samarbejde med IT Master fra Københavns IT-Universitet Jonas Beknes, som var tovholder på den kvantitative undersøgelse på Masteruddannelsen. 

Nedenstående er en meget kortfattet udgave af konklusionerne.

Klienterne efterspørger fysiurgisk massage, men modtager ofte en kombination af flere slags behandlinger, uden at være vidende om det. Den enkelte massør inddrager andre massageformer, i den fysiurgiske massage, men kan blive bedre til at formidle, hvilke metoder der anvendes, så klienten bliver bevidst om de forskellige behandlingstyper, og derved gøre det nemmere, at sælge nye behandlinger til klienterne. 

Til trods for det høje uddannelsesniveau, er der en faglig usikkerhed hos massørerne. Vi ved ikke hvor den faglige udvikling halter, men det kan evt. skyldes at vi arbejder meget alene, og derfor ikke har den daglige kollegiale sparring. Der kan være noget i metoden hvorpå man uddanner sig, der kan ændres. Flere skoler kunne måske revurdere uddannelsen med mere praktisk læring, evt. et praktikforløb hos en erfaren behandler. Der er også en forskel på, hvordan uddannelsen på skolerne er sammensat, og hvilke fokusområder, de har. Muligheden kunne være at forsøge at standardisere massøruddannelsen lidt mere. Det kan også skyldes, at de der kun arbejder få timer om ugen, er dem der ikke har taget den Sundhedsfaglige grunduddannelse, og derfor ikke har fået den ekstra faglige viden, den giver. 

I forhold til massørens arbejdstider, er der mulighed for øget indtjening, hvis man omlægger sine arbejdstider til primært aften og weekend, da den største gruppe af klienterne er i den erhvervsaktive alder, og derfor har bedst mulighed for at modtage massage på disse tidspunkter. Ønsker man derimod at arbejde i dagtimerne, kan det være en fordel at satse på flere firmaaftaler, hvilket også giver en fast indtægt. De fleste klienter har også svaret, at de ønsker 60 minutters behandlinger. For at imødekomme klienternes ønske uden dog kun at have én klient igennem i timen, kunne vi eventuelt opgradere vores 30. minutters sessioner til 45. minutter, og derved give klienten en bedre behandling, hvor det også er muligt at kombinere flere teknikker. 

Fremtidens massører kan satse noget mere på de sociale medier, i forhold til markedsføring, og herved spare penge til visitkort/flyers og dyre hjemmesider. Ved at bruge disse medier i stedet, er det også lettere at målrette og opdatere sin markedsføring løbende. 

Efterkritik (hvad manglede undersøgelsen) 

Mange af de hypoteser vi startede med, har åbnet op for nye emner som vi ikke har kunnet gå i dybden med, men som kunne være interessante for andre at arbejde videre med. Heraf kan nævnes massørernes fysiske/psykiske arbejdsmiljø, vidensniveauet hos de mere erfarne massører (11 år eller mere i faget), og hvordan vi bruger de manuelle redskaber vi har. 

Husk at ”Like” og dele for at inspirere andre eller måske gøre dine klienter opmærksomme på, hvad en massageterapeut er.

Tilmeld dig Massørnyt og få løbende spændende artikler om inspirerende metoder og modtag udfordrende quizzer, samt historier fra ind og udland.

Følg skolens Facebook side og find mere inspiration.

Følg skolens Instagram og find mere inspiration.

Følg Dansk Massageforbund på LinkedIn og find mere inspiration.

Tilmeld dig DM i Massage her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *