Klinikkens forretningsmodel?
Nedenstående er en artikel for nyudlærte massører og andre behandlere som ønsker at starte op som selvstændig..
7 Punkter, der altid skal indgå i klinikkens forretningsmodel.
Når du har formuleret din forretningsidé, skal du lave en forretningsmodel. Din Forretningsmodel er en beskrivelse af, hvordan du kan tjene penge på din klinik/virksomhed. Den skal blandt andet vise din målgruppe, salgskanalerne og din økonomi.
Hvad er en forretningsmodel?
En forretningsmodel indeholder en beskrivelse af din kommende Klinik/forretning:
- Dit værditilbud – værditilbuddet er en enkel form for beskrivelse af din produktidé i forhold til kommende kunder.
- Dine segmenter – hvem sælger du til? (mænd, kvinder, unge, gamle?)
- Dine salgskanaler – hvordan når du ud til dine segmenter? (avisannoncer, sociale medier?)
- Dine partnere – hvem kan hjælpe mig?
- Arbejdsfordeling – hvem laver hvad?
- Produktion – hvem skal producere varen, og til hvilken pris kan de gøre det?
- Forventede udgifter og indtægter – likviditetsbudgettering.
Hvis din forretningsmodel skal øge sandsynligheden for en positiv bundlinje, kræver det, at du finder frem til en forretningsmodel, hvor risiko og indtjeningspotentiale er balanceret, og hvor ovenstående punkter er testet og gennemtænkt.
Formulér og test hypoteser om forretningsmodellen
Den klassiske situation, når man designer en forretningsmodel er, at der er elementer i modellen, som man ved rigtig meget om, og andre elementer, som man ved meget lidt om. Derfor er det vigtigt, at du formulerer nogle hypoteser om de elementer, som du ved mindre om, og tester disse i markedet.
Med hypotesetest får du en metode til at indkredse de forretningsmodeller, som er mest oplagte for din forretningsidé.
Ofte kan du ikke finde den optimale forretningsmodel i første forsøg. Derfor er det vigtigt at eksperimentere med forskellige forretningsmodeller, indtil du finder den mest hensigtsmæssige vej til kunder og indtjening. Det er vigtigt at teste dine antagelser og hypoteser gang på gang – og endnu en gang – og gøre det med reelle og potentielle kundeemner. Venner og familie er typisk alt for positive over for dig som person, så deres respons kan du oftest ikke bruge til dette formål.
På nettet er der masser af eksempler på forretningsmodeller, der kan være relevante for dig og den branche, du er i.
Kom godt i gang med din forretningsmodel
Et godt råd er, at du så hurtigt som muligt kommer i gang med at lave din forretningsmodel – inden du forelsker dig for meget i forretningsidéen. I sidste ende er din idé ikke meget værd, hvis ikke den kan gøres til en forretning, som du tjener penge på.
Kilde: Virksomhedsguiden
Tilmeld dig Massørnyt og få løbende spændende artikler om inspirerende metoder og modtag udfordrende quizzer, samt historier fra ind og udland.
Følg skolens Facebook side og find mere inspiration.
Følg også skolens Instagram og find mere inspiration.
Følg Dansk Massageforbund på LinkedIn og find mere inspiration.
Tilmeld dig DM i Massage her.
Prøv evt. en af skolens mange quizzer her: 1.hjælp