Hvad er massagens formål?

Når man har belastet sine muskler, som f.eks. ved idræt eller fysisk hårdt arbejde, bliver de ømme bagefter. Det er et naturligt fænomen, som vi alle kender.

Jo mere man er vant til at bruge sine muskler, des mindre øm bliver man.

Ømheden begynder som regel 8-10 timer efter belastningen, og den tiltager de næste 1 til 2 døgn. Det kan vare op til 7 døgn, før den er helt forsvundet.

Det er endnu ikke endeligt opklaret, hvorfor man bliver øm, men man har visse ideer. Når man har belastet musklerne, sker der, selvfølgelig afhængig af belastningens størrelse, nogle forandringer i muskelfibrene, der kun kan ses i et mikroskop.

Der ses små overrivninger inde i cellerne, og selve cellen svulmer op. Omkring cellerne opstår det, vi kalder inflammation, der er en slags betændelse uden bakterier.

I princippet er det den samme reaktion, vi kender fra en betændt achillessene eller lignende.

Inflammation viser sig ved en øget mængde hvide blodlegemer, en øget blodgennemstrømning og øget væskeudtrædning i vævet (ødem). I forbindelse med dette startes nogle kemiske processer, og resultatet bliver spændte, ømme og let hævede muskler. Huden over musklerne kan blive lidt varm og rød.

Processen er sat i gang for at reparere de skader, der er sket i musklen, og smerter er måske kroppens måde at fortælle os, at der er sket en overbelastning, og vi skal passe på ikke at gøre den værre.

Imidlertid vil man som oftest gerne fortsætte arbejdet/træningen på trods af ømheden, og hvis der ikke er egentlig smerte, kan man også det.

Ømheden kan mindskes eller delvis undgås ved at give massage, idet blodcirkulationen er bedre i en afslappet end i en spændt muskel.

Massagen kan have flere formål, den kan virke afslappende eller stimulerende.

Afslappende massage kan gives ved anspændthed eller nervøsitet. Det er her det psykiske velvære, der påvirkes af berøringen, og de psykiske spændte muskler, der får nedsat spændingen. Ved infiltrationer, myoser eller træningsømhed kan den afslappende massage ligeledes være gavnlig.

Det kan også være i stimulerende øjemed, at man masserer. F.eks. kan massagen være vældig stimulerende efter opvarmning, lige inden man skal i kamp eller konkurrence. Her bruges specielt masssagegrebene tapotement og vibration.

Massagen kan endvidere anvendes som udspænding eller afspænding af muskler og sener efter træning og kamp. Ofte kan det være svært ved nedvarmning og strækkeøvelser alene at afspænde en særlig hårdt og måske ensidigt belastet muskelgruppe. Her kan massage være meget nyttig for at forebygge ømme, spændte muskler og dermed forebygge risikoen for egentlig muskelskader.

Endelig kan massagen anvendes i behandlingen af en række muskellidelser såvel akutte som kroniske. Overspænding og krampe i muskulaturen i forbindelse med hård belastning er et symptom på lidende muskler.

Musklerne har fået de tidligere nævnte mikroskopiske læsioner, og deres energiforsyning bliver dårligere og dårligere. Der er ikke sukkerstof nok i musklerne, der er ikke ilt og blod nok, og der er ophobning af affaldsstoffer, som f.eks. mælkesyre.

Under disse omstændigheder udløses spænding i musklerne, der kan gå over i krampe. For at bryde denne tilstand må man først udspænde musklen, hvorved man får standset krampen, og siden afslappe den. Dette kan gøres delvis med massage. Via nerveimpulser, fra huden og musklerne, afslappes muskulaturen. Herved kan blodet igen løbe igennem til muskelcellerne og tilføre energi i form af sukkerstoffer og ilt og samtidig være med til at fjerne de affaldsstoffer, der har ophobet sig i musklen.

Stramme og spændte muskler kan medføre, at bevægeligheden i leddene indskrænkes, og sener og ledbånd kan blive ømme og overbelastede.

En overspændt muskel og sene er mere udsat for at blive revet over ved en eventuel overbelastning end en muskel og sene med normal spænding.

Massage og især manuel udspænding kan være effektiv i disse tilfælde.

Husk at ”Like” og dele for at inspirere andre eller måske gøre dine klienter opmærksomme på, hvad en massageterapeut er.

Læs om skolens massageuddannelse her.

Læs om skolens sportsmassageuddannelse her.

Tilmeld dig Massørnyt og få løbende spændende artikler om inspirerende metoder og modtag udfordrende quizzer, samt historier fra ind og udland.

Følg skolens Facebook side og find mere inspiration.

Følg skoleleder Jeppe Tengbjerg på Instagram og find mere inspiration

Følg skoleleder Jeppe Tengbjerg på  Twitter og find mere inspiration

Følg Dansk Massageforbund på LinkedIn og find mere inspiration.

Tilmeld dig DM i Massage her.

Prøv evt. en af skolens mange quizzer her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *